افغانستان و ترکمنستان سه تفاهمنامه و یک موافقتنامه همکاری های اقتصادی را به امضاء رساندند

firoz_admin
پنجشنبه ۱۳۹۹/۷/۱۰ - ۹:۲۵
fff

در حضورداشت محمد اشرف غنی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان، سرپرست وزرای معادن و پترولیم و مخابرات و تکنالوژی معلوماتی، رؤسای دافغانستان برشنا شرکت و بیات گروپ، سفیر ترکمنستان در افغانستان و رؤسای شرکت های پایپ لاین تاپی و چالک، سه تفاهمنامه و یک موافقتنامه همکاری های اقتصادی را قبل از ظهر امروز به امضاء رساندند.

در این مراسم که در ارگ انجام شد و در آن برعلاوۀ شماری از اعضای کابینه، وزیر امور خارجه ترکمنستان از طریق ویدیو کانفرانس نیز حضور داشت، ابتدا اجمل احمدی سرپرست ریاست عمومی دافغانستان بانک ضمن ارائه معلومات در مورد تفاهمنامه ها و توافقنامه متذکره، از رئیس جمهور تشکر کرد که در تفاهم با قربان قلی بردی محمدوف رئیس جمهور ترکمنستان، زمینه امضای اسناد پروژه های بزرگ و تطبیق آن را فراهم نمود.

بعداً رشید میردوف وزیر امور خارجه ترکمنستان صحبت کرد و سلام ها و تمنیات نیک مردم کشورش و رئیس جمهور ترکمنستان را به رئیس جمهور غنی و مردم افغانستان ابراز کرد. وی افزود که ترکمنستان و افغانستان منحیث دو همسایه خوب و دوستان دیرینه ثابت ساختند که در کنار داشتن مناسبات دیپلوماتیک، روابط خود را در عرصه اقتصادی و فرهنگی نیز تقویت مینمایند.

وزیر امور خارجه ترکمنستان گفت که مذاکرات رؤسای جمهور افغانستان و ترکمنستان همیشه روی مشارکت و همکاری های دوجانبه بوده است. وی افزود که کشورش از تمام ابتکارات و تلاش ها در زمینۀ صلح و ثبات افغانستان حمایت می کند و آرزو می نماید که افغانستان به زودی به صلح دست یابد.

میردوف با اشاره به همکاری های دوجانبه میان افغانستان و ترکمنستان، گفت که کشورش می خواهد که با تطبیق این پروژه های بزرگ، ضمن تامین انرژی، به مردم دو کشور منفعت برسد و همکاری های اقتصادی ما برای همه موثر واقع خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد که ترکمنستان، افغانستان، پاکستان و هند باید در زمینه های گاز، انرژی و خط آهن کار مشترک و همکاری داشته باشند و این پروژه های بزرگ به منظور ایجاد همکاری های بیشتر میان ما می باشد و در این راستا فرصت های بیشتر وجود دارد و منفعت این پروژه ها به همه خواهد رسید.

وزیر امور خارجه ترکمنستان از رئیس جمهور غنی بخاطر حمایت اش از این پروژه های بزرگ و همچنان از حضور حکومت افغانستان در پروژه های چند جانبه، تشکر کرد.

سپس محمد هارون چخانسوری سرپرست وزارت معادن و پترولیم، اویزوف خواجه سفیر ترکمنستان در کابل، محمد مراد امانوف رئیس شرکت پایپ لاین گاز تاپی، معصومه خاوری سرپرست وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی، سفیر ترکمنستان در کابل، محمد داود نورزی رئیس دافغانستان برشنا شرکت، حکمت سیزار رئیس شرکت چالک ترکمنستان و احسان الله بیات رئیس بیات گروپ تفاهم نامه ها و موافقتنامه متذکره را امضا کردند.

رئیس جمهور غنی در صحبت هایش در این مراسم، ضمن تشکر از قربانقلی بردی محمدوف رئیس جمهور ترکمنستان، گفت که با هم فکری، همدلی و توجه همه جانبه با وی در پنج سال گذشته، راه جدید لاجورد و راه ابریشم احیا شد و با آغاز این پروژه های بزرگ، نه تنها تمدن وادی هلمند را زنده می کنیم، بلکه آن را به اوج می رسانیم.

رئیس جمهور گفت: امروز، روزی است که ما تاریخ خوب خود را زنده می سازیم و وقایع بد تاریخ سالهای گذشته خود را جبران می نماییم. وی افزود که در اولین گام، هرات به مرکز عمده گاز و انرژی مبدل خواهد شد. از حضور شرکت های خصوص چالک و بیات گروپ تشکر می کنم و این بیانگر آنست که شرکت های افغانستان و شرکت های خصوصی بین المللی، به یکدیگر دست میدهند و ۵۰۰ میگاوات برق را تامین می نمایند.

رئیس جمهور غنی گفت که فایبر نوری زیربنای قرن ۲۱ است و این زیربنا به جوانان ما امید میدهد. کارهای که در قرن بیست و یکم ایجاد می گردد، بدون شبکه فایبر نوری، اتصال و دانش سراسری تکنالوژی عصری، ناممکن است.

وی افزود که با احداث خط ریل خواف – هرات و تورغندی- هرات، به گونه همزمان با دو همسایه وصل خواهیم شد و با وصل شدن به خط ریل اوزبیکستان، تمدن دوره تیموری هرات احیا خواهد شد.

رئیس جمهور کشور گفت که در سال آینده، کار تاپی در افغانستان آغاز میشود و به همین خاطر ولایت های مسیر پروژه تاپی آباد می شوند و به همه تبریک می گویم. وی افزود که ترکمنستان نه تنها برای افغانستان، بلکه با همسایه های خویش، همسایه خوب است و ما به ریشه های تاریخی خویش باز خواهیم گشت.

رئیس جمهور از ترکمنستان به خاطر هماهنگی، کار خوب، همکاری، حمایت از صلح، ثبات، اتصال و آغاز این پروژه ها تشکر کرده، گفت که نشست رؤسای جمهور افغانستان، ترکمنستان و آذربایجان در زمینۀ ایجاد چوکات راه لاجورد، نوید آینده خوب و رفاه را می دهد.

محمد اشرف غنی گفت که موقعیت افغانستان و ترکمنستان، راه نزدیک برای اتصال منطقه است و تلاش مشترک و همکاری ما برای تمام کشورهای آسیای مرکزی سودمند می باشد. وی افزود که این پروژه های بزرگ که سندهایش به امضا رسید، برای مردم دو کشور مفید است و وضعیت کنونی مژدۀ آینده بهتر را به همراه دارد.

تازه ترین اخبار

پنجشنبه ۱۴۰۳/۲/۲۰ - ۸:۱۴
Background image

بازدید سرپرست وزارت معادن و پترولیم از ساحه معدن مس عینک

شیخ الحدیث شهاب الدین دلاور سرپرست وزارت معادن و پترولیم، در سفر شان به ولایت لوگر در حالیکه محترم ملا خیرالله خیرخواه سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ، محترم ژاو شینک سفیر چین مقیم کابل،. . .

سه‌شنبه ۱۴۰۳/۲/۱۸ - ۸:۴۵
Background image

دیدار سرپرست وزارت با روسای کمپنی افچین و CAPEIC

شیخ الحدیث شهاب الدین دلاور سرپرست وزارت معادن و پترولیم با روسای کمپنی CAPEIC، افچین و هیئت همراه شان دیدار نمودند.
رئیس کمپنی افچین در مورد برنامه‌های کاری‌ و پلان‌های سال 2024 ،. . .

یکشنبه ۱۴۰۳/۲/۱۶ - ۱۵:۳۶
Background image

دیدار سرپرست وزارت با وزیر مخابرات و تکنالوژی معلومات اداره پیشین

شیخ‌الحدیث شهاب‌الدین دلاور سرپرست وزارت معادن و پترولیم با محترمین امیرزی سنگین وزیر مخابرات و تکنالوژی معلوماتی و گل رحمان قاضی رئیس کمیسیون نظارت بر تطبیق قانون اساسی حکومت پیشین در. . .

BACK TO NEWS