جواز اکتشافی ظواهر‌معدنی مس شیدا اعطا گردید

firoz_admin
Wed, Sep 25 2019 8:46 AM
zzz

محترمه نرگس نهان سرپرست‌ وزارت معادن و پترولیم و محترم دکتر محمد همایون قیومی مشاور ارشد مقام ریاست جمهوری در امور زیربنا [و سرپرست وزارت مالیه] در ادامه‌ی سفرهای ولایتی‌شان این بار به ولایت هرات رفتند تا جواز اکتشافی ظواهرمعدنی مس شیدا را اعطا نمایند.

در مجلسِ که قبل از ظهر امروز به همین مناسبت در تالار ولایت هرات با اشتراک محترم عبدالقیوم رحیمی والی ولایت، نمایندگان مردم در ولسی‌جرگه و شورای ولایتی، رؤسای کلیدی وزارت معادن و مالیه، رؤسای واحدهای محلی هرات، تجار‌، صنعت‌کاران و بزرگان محلی آن ولایت اشتراک داشتند؛ جواز اکتشافی ظواهر‌معدنی شیدا به شرکت سرمایه‌گذار اعطا گردید.

این جواز پس از امضای‌قرارداد با طرف داوطلب [در سپتمبر سال 2018] ضمن ارزیابی برنامه‌اکتشافی شرکت قراردادی و منظوری شورای‌عالی اقتصادی؛ به جانب سرمایه‌گذار مدت سه‌سال فرصت می‌دهد تا به اکتشاف پرداخته و وضعیت ذخایر مس، کیفیت و شکلیات استخراج را مشخص سازد.

ظواهر معدنی مس شیدا با ارزیابی‌های ابتدائیه در ردیف معادن به مقیاس بزرگ قرار گرفته که این ساحه در خط مرزی ولسوالی‌های ادرسکن و گذره ولایت هرات واقع شده است.

باید خاطرنشان ساخت که مرحله‌ی اکتشاف معادن پیش‌نیاز هر استخراج بوده که بدون آن نمی‌توان وارد مرحله استخراج یا بهره‌برداری شد. به همین منظور شرکت قراردادی مکلف به انجام این مرحله بوده و کار عملی اکتشافی را امروز با دریافت جواز به گونه‌ی قانونی آغاز می‌نماید.

پروژه مذکور حدود (۲۱،۳) میلیون دالر امریکایی هزینه برداشته، که به شیوه داوطلبی توسط کمپنی برنده (معدن‌کاری راه‌ابریشم) به اجرا گذاشته می‌شود. جانب قراردادی متعهد است تا حدود یک میلیون دالر امریکایی را صرف ظرفیت‌سازی نیروی انسانی نموده و حدود (۲۰۰) هزار دالر امریکایی را صرف انجام خدمات اجتماعی ساحوی نماید.

قابل یادآوریست که مطابق برنامه اجرایی، (۹۵) درصد نیروی‌کاری تطبیق این پروژه‌را افغان‌ها تشکیل‌داده، این فرصت مناسب ایجاد اشتغال به گونه مستقیم و غیر مستقیم برای صدها هم‌وطن را نشان می‌دهد.

سخنرانان مجلس امروز هر یک؛
- محترم عبدالقیوم رحیمی، والی هرات
- محترم دکتر محمد همایون قیومی، مشاور ارشد مقام ریاست جمهوری در امور زیربنا و سرپرست وزارت مالیه
- محترمه نرگس نهان، سرپرست وزارت معادن و پترولیم
- محترم سمیع‌الدین صدیقی، رئیس شرکت قراردادی معدن‌کاری راه‌ابریشم
و
- محترم صالحی، نماینده مردم هرات در شورای ولایتی
به اهمیت و تأثیرات تطبیق چنین پروژه‌های اقتصادی پرداخته و همکاری سهم خویش‌را در قسمت استفاده مؤثر از فرصت‌های موجود جهت سهولت‌آفرینی به سرمایه‌گذاران ابراز داشتند.

تازه ترین اخبار

Thu, Jul 04 2024 11:29 AM
Background image

اعلان داوطلبی (بولی) زمرد ولایت پنجشیر

قرار است 4 تن از دارندگان جواز معدنکاری حرفه‌ یی، زمرد استخراج شده شان را در ولایت پنجشیر به داوطلبی (بولی) بسپارند.

از تمام سرمایه گذاران و علاقمندان دعوت بعمل میآید تا در مجلس. . .

Thu, Jul 04 2024 9:25 AM
Background image

دیدار سرپرست وزارت با نماینده شرکت Safir Drilling services

شیخ‌الحدیث شهاب‌الدین دلاور سرپرست وزارت معادن و پترولیم مورخ 13/4/1402 در دیدار که  با  نماینده‌ شرکت    Safir Drilling services   داشتند در رابطه سروی های 2 بعُدی، استخراج و تولید گاز. . .

Thu, Jul 04 2024 9:22 AM
Background image

آفر کشائی 94 قلم قرطاسیه ضرورت معینیت سروی و جیالوجی

جلسه آفر کشائی 94 قلم قرطاسیه ضرورت معینیت سروی و جیالوجی  مورخ 13/4/1403 تحت ریاست شیخ‌الحدیث شهاب‌الدین دلاور سرپرست وزارت معادن و پترولیم روسا، کمیته موظف و شرکت‌های داوطلب برگزار شد. . .

BACK TO NEWS